Goh Mooi Lim passing a pack of biscuit to his friend after authorities locked down the area to spread of the Copvid-19 at Selayang baru, AZHAR MAHFOF/The Star (31/3/2020)


سیم خاردار حلقوی

! ایست. صبر کنید. شما حق ورود به این منطقه را ندارید.

سیم خاردار یکی از قدیمی ترین ابزار محافظتی است که وجودش می تواند اهمیت حیاتی در تأمین امنیت یک منطقه داشته باشد. فرض کنید که زمینی دارید و می خواهید بدون اینکه نگران ورود متجاوزین باشید امنیتش را تضمین کنید. در چنین شرایطی وجود سیم های خاردار دور منطقه شخصی شما می تواند مزاحمین و حیوانات را دور نگه دارد. تیغ های رشته های فلزی محصور کننده محیط مورد نظر شما، می توانند آنقدر برای مزاحمین خطرناک باشند که از خیر ورود به منطقه بگذرند. چراکه اگر به درستی سیم خاردار را نصب کرده باشید، عبور از آن غیرممکن خواهد بود.

اختراع سیم خاردار به عنوان یکی از مهمترین ابزار امنیت محیطی به سال 1876 میلادی باز می گردد. زمانی که لوسین اسمیت و کنت اوهایو در آمریکا اولین رشته های فلزی مزین به تیغ های تیز را طراحی و به دنیا معرفی کردند.

رشته های فلزی سیم های خاردار از مفتول های گالوانیزه ساخته شده اند. مفتول هایی که طی فرآیند مخصوص ساخت این سیم ها، نقطه به نقطه تیز و برنده، یا به عبارت دقیقتر خاردار می شوند. سیم های خاردار گالوانیزه به دو صورت عمومی خطی و حلقوی در بازار وجود دارند.

شما می توانید برای موارد متعددی همچون حفاظت از انبارهای روباز، مزرعه و زمین های زراعی، املاک شخصی، گاوداری و مرغداری و غیره از این سیم ها نهایت استفاده را ببرید.

جدای از مبحث امنیت، استفاده از سیم های خاردار علاوه بر اینکه با قدرت مرزهای ملک شما را مشخص می کند، می تواند شکل زیباتری هم به آن بدهد.

در ادامه بیشتر در مورد انواع سیم خاردار، و به خصوص نوع سیم خاردار حلقوی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

انواع سیم خاردار

سیم های خاردار همانطور که اشاره کردیم از مفتول های گالوانیزه ساخته می شوند. مفتول گالوانیزه یا همان مفتول سفید از گالوانیزه شدن مفتول های سیاه به دست می آید. گالوانیزه شدن در حقیقت فرآیندی است که طی آن مفتول مورد نظر در برابر اکسیدن شدن و یا زنگ زدگی مقاوم می شود تا برای استفاده طولانی مدت، بدون پوسیدگی در هر آب و هوایی آماده باشد. ازآنجایی که مفتول مورد استفاده در سیم خاردار گالوانیزه شده است، می توانید از دوام و استحکام آن در هر شرایطی اطمینان داشته باشید.

به قول معروف : هر منطقه را فقط یکبار سیم خارار می کشند.

سیم های خاردار از نظر جنس باهم تفاوت چندانی ندارند. یا بهتر است بگوییم که بیشتر آنها از نوع فلز یا مفتول گالوانیزه هستند. اما از نظر شکل می توان سیم خاردار را به دو کلی دسته تقسیم کرد.

هرکدام از این انواع سیم خاردار ویژگی و کاربرد های خاص خودشان را دارند. نمی توان گفت که سیم خاردار خطی به خوبی سیم خاردار حلقوی نیست. چون بنا به محیط و کابردی که برایش به سیم خاردار احتیاج دارید، هرکدام از این انواع می تواند مناسب کار شما باشد. در زیر با تمام جزئیات در مورد هر کدام از انواع سیم خاردار صحبت می کنیم.

سیم خاردار خطی

 

سیم های خاردار خطی در اغلب اوقات از مفتول های گالوانیزه گرم ساخته می شوند. مفتول گالوانیزه از طریق گالوانیزاسیون داغ مفتول سیاه حرارت دیده و روکش شده به دست می آید. مقاومت، خم پذیری و استحکام این نوع از مفتول بالا بوده و برای تولید سیم خاردار، توری مرغی و غیره گزینه کاملا مناسبی است. چراکه علاوه بر ویژگی های مورد اشاره، روکش آن باعث می شود تا سطحی صاف و نسبتا نرم داشته باشد. از طرف دیگر مفتول های گالوانیزه گرم جزو دسته مفتول های ارزان قیمت هستند که این امر باعث می شود سیم های خاردار خطی به صرفه باشند و برای خریدار نسبتا ارزان تمام شوند. از همین رو هم هست که هنوز سیم خاردار خطی طرفداران و مشتریان زیادی دارد. انتخاب کردن سیم خاردار خطی برای کسانی که نمی خواهند برای حصارکشی امنیتی محیطشان هزینه زیادی را متحمل شوند، گزینه بسیار خوبی است.

سیم خاردار خطی به طور کلی از دو رشته مفتول ساخته شده که هردو دور یک محور پیچیده می شوند و شکل نهایی خود را پیدا می کنند. بسته های سیم خاردار خطی اغلب بین 15 تا 20 کیلوگرم وزن خالص دارند که خریدار به طبع نیازش وزن مورد نظر را انتخاب می کند. کارخانه ها، پایگاه های نظامی، فرودگاه ها، زمین های شخصی و غیره مکان هایی هستند که می توانند با استفاده از حصار کشی سیم خاردار خطی امنیت محیطی خود را تأمین نمایند.

از جمله مهمترین ویژگی های سیم های خاردار خطی آسانی در نصب و جابه جایی آنهاست. علاوه بر آن این سیم های خاردار مقامت، استحکام و دوام خوبی هم دارند. مقاومت این سیم خاردار باعث می شود تا به راحتی جلو ورود مزاحمین را بگیرد و از طرفی انعطاف پذیری اش هم باعث می شود به سادگی داخل زمین نصب شود. ماده اصلی تولید این نوع از سیم خاردار فولاد سخت است. ضخامتش حدود 2 میلی متر است و سیم اصلی آن هم به تنهایی 3 میلی متر قطر دارد.

اغلب سیم های خاردار خطی به شکل سوزنی هستند. یعنی تیغه های بیرون زده عمودی با نوک تیز که در سرتاسر طول سیم خاردار، در زاویه های مختلف پخش شده اند. درهر گره این نوع سیم خاردار چهار تیغه سوزنی تیز قرار گرفته اند.

سیم خاردار حلقوی

و اما می رسیم به مبحث اصلی این مقاله، یعنی سیم خاردار حلقوی. سیم های خاردار حلقوی در اغلب اوقات از یک رشته سیم یا مفتول فولادی ساخته شده اند، که این رشته سخت فنر شده است تا آن حالت حلقوی را ایجاد کند.  از نظر ایمنی استفاده از سیم خاردار حلقوی به تناسب نیاز می تواند ایمنی بسیار بالاتری داشته باشد. چون با وجود این سیم، متجاوز فقط یک رشته خطی پیش روی خودش نمی بیند که بخواهد از آن عبور کند. بلکه با یک حجم طرف است. سیم خاردار خطی را می توان با ابزار مناسب به سادگی برید وعبور کرد، اما با بریدن چند نقطه از سیم خاردار حلقوی باز هم نمی توانید به سادگی از آن عبور کنید.

حالت سخت فنر شده این سیم خاردار باعث می شود تا مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. سیم خاردار حلقوی می تواند تا 140 کیلوگرم بر میلیمتر مربع قدرت کشش و پایداری داشته باشد که خود این موضوع به تنهایی بیانگر حجم استحکام فوق العاده آن هست.

سیم های خاردار حلقوی از نظر نوع خارشان خود به دو دسته کلی دیگر تقسیم می شوند.

  • سیم خاردار حلقوی با خار سوزنی یا سیمی
  • سیم خاردار حلقوی با خار تبری یا لیزری

سیم خاردار حلقوی با خار سوزنی از یک مفتول گالوانیزه 3 میلی متری به عنوان محور تشکیل شده، و به دور آن دو رشته مفتول گالوانیزه دیگر پیچیده می شود. در سیم های خاردار حلقوی هم از مفتول با گالوانیزه گرم استفاده می شود تا مقاومت و دوام این سیم ها افزایش پیدا کند.

در نوع دوم سیم خاردار حلقوی، یعنی با خار تبری یا لیزری، باز هم رشته مفتول گالوانیزه شده به عنوان پایه و محور مورد استفاده قرار می گیرد. سیم خاردار حلقوی تبری ( به خاطر شکل تیغه هایش که شباهت به تبر دارد، به آن تبری می گویند) در میان تمام انواع سیم های خاردار کیفیت، قدرت و کارایی بهتری دارد. چراکه تیغه های برنده آن نه فقط در یک نقطه بلکه به صورت سطحی کار برش و محافظت را انجام می دهند. این نوع سیم خاردار مثل آن است که روی یک مفتول حلقوی چندین تیغ تیز و بُران کار گذشاته باشند که حتی لمس کردنشان هم می تواند ایحاد زخم و بریدگی کند. اما به همان نسبتی که کیفیت سیم خاردار حلقوی تبری بالاتر از بقیه انواع است، طبیعتا از نظر قیمتی هم نسبت به بقیه گران تر است. این نوع سیم خاردار هم با مفتول های گالوانیزه گرم تولید می شوند و در نتیجه در برابر تغییرات آب و هوایی، رطوبت و فشار استحکام بسیار خوبی دارند.

با یک حلقه از سیم خاردار حلقوی می توانید طولی بالغ بر 9 تا 13 متر را از نظر امنیتی پوشش دهید. همانطور که اشاره کردیم این سیم ها از نظر قدرت تأمین امنیت در رتبه بسیار بالایی قرار دارند و در اغلب پادگان ها و پایگاه های نظامی ترجیح می دهند از این نوع سیم خاردار استفاده کنند.

از نظر نصب هم باید بگوییم که مانند سیم خاردار خطی، نصب کردن سیم خاردار حلقوی هم آسان است. شما می توانید به سادگی خودتان آن را در محل مورد نظر نصب کنید، یا اگر مایل نیستید می توانید از متخصصان نصب در این زمینه کمک بگیرید. سیم های خاردار حلقوی را هم می توانید روی زمین نصب کنید، و هم روی بلندی و دیوار.

حتما تا کنون خودتان به این نتیجه رسیده اید که سیم خاردار حلقوی با خارهای تبری یا لیزری بهترین و با کیفیت ترین نوع سیم خاردار است.

قیمت سیم خاردار حلقوی

سیم خاردار حلقوی یا به اصطلاح Razor Wire  از مفتول های فنری گالوانیزه ای ساخته شده اند که از قطر 60 سانتی متر تا 100 سانتی متر آن در بازار موجود است. از این عدد 3 تا حدود 3.2 میلی متر قطر مفتول محوری گالوانیزه بوده و فاصله تیغ ها هم چیزی در حدود 5 الی 6 سانتی متر است.

کلاف های سیم خاردار حلقوی قطری معادل 60 تا 62 سانتی متر دارند و وزن آنها هم حدود 11 کیلوگرم است. شما می توانید با یک حلقه از سیم خاردار حلقوی 10 تا 12 متر طول را پوشش دهید.

این نوع سیم خاردار معمولا به شکل حلقه ای یا کلافی عرضه می شود و در سه مدل زیر در دسترس است:

سیم خاردار حلقوی با قطر 60 سانتی متر که چیزی در حدود 10 متر را پوشش می دهد

سیم خاردار حلقوی با قطر 90 سانتی متر که چیزی در حدود 15 متر را پوشش می دهد

سیم خاردار حلقوی با قطر 120 سانتی متر که چیزی در حدود 20 متر را پوشش می دهد

این نسبت ابعاد درمورد سیم های خاردار حلقوی با تیغ سوزنی و تبری یکسان است.

از آنجایی که سیم های خاردار از زیرمجموعه محصولا پایه فلز و آهن هستند، طبیعتا با تغییر قیمت آهن دچار نوسان قیمت می شوند. به علت وجود همین نوسانات قیمت سیم خاردار، نمی توان عدد دقیقی از قیمت این محصول ارائه داد چراکه به شکل روزانه در حال تغییر لست.

شما می توانید قیمت روز سیم خاردار حلقوی را از کارشناسان شرکت ایران توری بخواهید و برای دریافت اطلاعت بیشتر با آنها صحبت کنید.

شرکت ایران توری از سال 1378 در زمینه تولید انواع توری های فلزی مشغول به کار است و در این مدت تلاش کرده تا با به کارگیری تکنولوژی های روز، بهترین کیفیت محصولات را به مشتریان خود ارائه کند. این شرکت یکی از بهترین تولید کنندگان انواع توری های فلزی و سیم های خاردار است. ایران توری بهترین کیفیت را با مناسب ترین قیمت در دسترس مشتریان قرار می دهد.

مزیت های سیم خاردار حلقوی

سیم خاردار حلقوی بهترین نوع سیم خاردار موجود در جهان است. به ویژه نوع تبری یا لیزری آن.

از مزیت های ویژه این نوع از سیم خاردار :

  • وزن سبک

  • نصب آسان

  • جابه‌جایی راحت

  • ایمنی بالا

  • مقاومت فوق العاده

  • دوام بالا

  • تحمل فشار زیاد

  • استحکام مفتول

  • ضد زنگ بودن

شما می توانید سیم خاردار حلقوی مورد نظر خود را همین حالا از شرکت ایران توری تهیه کنید.

سیم خاردار حلقوی باغی

یکی از بیشترین موارد استفاده از سیم خاردار حلقوی در کنار پایگاه های نظامی، در باغ ها است. معمولا باغ به امنیت بیشتری نسبت به مزرعه نیاز دارد. به همین علت هم هست که اغلب مردم ترجیح می دهند به جای استفاده از سیم خاردار خطی، از سیم حلقوی برای امنیت باغشان استفاده کنند.

شما می توانید به سادگی از این سیم های فولادی سبک روی دیوار های باغتان استفاده کنید.

نصب سیم خاردار حلقوی

در ابتدا بهتر است بدانید که طبق آنچه در بالا به آن اشاره کردیم، شما می توانید سیم های خاردار حلقوی را هم روی زمین نصب کنید، و هم در ارتفاع. اما روش های اصولی و عمومی برای نصب سیم خاردار حلقوی به عبارت زیر است.

شما می توانید از تیرک های چوبی با پایه های سیمانی به عنوان پایه سیم خاردار استفاده کنید. اما بهتر است به جای تیرهای چوبی، در صورت امکان تیرهای فلزی به کار ببرید. سعی کنید زمین را در فاصله های 3 متری کنده و پایه های سیمانی را داخل آن قرار دهید.

یادتان باشد که سیم خاردار حلقوی را باید تحت کشش و فشار نصب کرد. پس برای متصل کردن سیم خاردار حتما تلاش کنید تا کمی آن را بکشید و فشار وارد کنید. سعی کنید تیرهای فلزی یا چوبی که در پایه سیمانی قرار داده اید اندکی به سمت بیرون کج باشند.

سیم خاردار را روی پایه ها از داخل و از طرفین با سیم هیای مفتول مهار کرده و محکم کنید. اگر مهار به درستی انجام نشود، اجرای شما مشکل دارد. اگر از تیرهای استاندارد استفاده کرده باشید، این تیرها سوراخ هایی دارند که به راحتی می توانید با رد کردن مفتول سیم را به آنها ببندید. ترجیح بر استفاده از این تیرهای ویژه است، اما اگر شرایط آن را نداشتید، تلاش کنید تا به محکم ترین شکل ممکن سیم خاردار را به تیرهای عادی خود ببندید. یادتان باشد که هر رشته از سیم خاردار باید 20 سانتی متر از رشته دیگر فاصله داشته باشد.

نصب سیم خاردار روی دیوار

اما برای نصب سیم خاردار حلقوی روی دیوار باید از روشی که کمی متفاوت است استفاده کنید. در هنگام نصب سیم خاردار حلقوی روی دیوار دیگر پایه های بلند فرو رفته در زمین در درسترس شما نیستند. پس باید از پایه های مخصوصی که برای نصب روی دیوار استفاده می شوند بهره بگیرید.

سعی کنید پایه هایی فلزی با طول مناسب انتخاب کنید و به شکلی محکم و استوار به بالای دیوار متصل نمایید. این پایه ها بر خلاف پایه های زمینی، ستونی نیستند، بلکه انگار شکسته اند و حالت V شکل دارند.

بعد از نصب پایه ها باید سیم خاردار حلقوی را بکشید و با وارد کردن فشار از لابه‌لای این پایه ها رد کنید و سپس با سیم مفتول محکم ببندید.

سخن آخر

سیم خاردار حلقوی مستحکم ترین و مقاوم ترین، و به صورت کلی بهترین نوع سیم خاردار موجود است. مخصوصا نوع تبری یا لیزری آن. این سیم خاردار سبک است، مقاومت بالا و سال ها دوام و پایداری دارد. اگر به دنبال امنیت بیشتر هستید، توصیه ما به شما استفاده از این نوع سیم خاردار است.

طبیعتا به نسبت کیفیت، قیمت سیم خاردار حلقوی هم کمی بالاتر از انواع دیگر سیم خاردار است. اما مهم است بدانید که اختلاف قیمت آن به اختلاف کیفیتش کاملا می ارزد و صرفه اقتصادی دارد.

این سیم خاردار را به راحتی می توانید خودتان نصب کنید یا در نصبش از نیروهای متخصص کمک بگیرید. این نوع سیم سبک بوده و جابه‌جا کردنش هم آسان است.

شما می توانید انواع سیم خاردار با کیفیت را از شرکت ایران توری تهیه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − سه =