هنگام خرید مفتول گالوانیزه چه نکاتی را باید بدانید:

سیم مفتول در چهار نوع سیم مفتول گالوانیزه، سیاه، سفید و استیل تولید می‌شود. سیم گالوانیزه یک سیم همه‌کاره است که مراحل شیمیایی گالوانیزه را به‌طور کامل طی کرده است. سیم مفتول در هوای سرد یا در معرض رطوبت نباید زنگ بزند و همچنین علاوه بر زیبایی ظاهری باید دوام بالایی داشته باشد و از طول عمر بالایی برخوردار باشد. سیم گالوانیزه تمام این ویژگی‌ها را دارد و به دلیل استحکام کششی بین ۴۰ تا ۸۵ کیلوگرم بر میلی‌متر مربع، قیمت مناسب و کارایی بالا طرفداران بسیاری دارد.

ویژگی‌های سیم مفتول گالوانیزه

  • پیشگیری از زنگ زدگی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیم مفتول گالوانیزه توانایی مقاومت در برابر زنگ‌زدگی است. فرآیند گالوانیزه، از فولاد در برابر اکسیداسیون محافظت می‌کند. این همان ویژگی است که طول عمر آن را افزایش می‌دهد و برای استفاده در فضای باز بسیار مناسب است. سیم‌های غیر گالوانیزه در معرض مداوم باران و هوای مرطوب خیلی زود دچار زنگ‌زدگی می‌شوند، اما سیم گالوانیزه با هرگونه شرایط آب و هوایی سازگار است، حتی اگر در شرایط مرطوب و نمکی نیز قرار بگیرد دچار تغییر نمی‌شود.

  • مقاوم در برابر آسیب

پوشش روی سیم، آن را سخت می‌کند در غیر این صورت مقاومت سیم کم خواهد شد و به‌راحتی برش داده می‌شود. پوشش روی یک لایه محافظ بین فولاد و دنیای خارج ایجاد می‌کند تا فولاد گالوانیزه در برابر ضربات مقاوم‌تر از فولاد ساده باشد.

  • مقاوم در برابر آتش

استفاده از سیم مفتول گالوانیزه در اماکن صنعتی که احتمال آتش‌سوزی در آنجا وجود دارد، بسیار مفید خواهد بود. هنگامی‌که سیم در معرض هوای بسیار داغ  قرار می‌گیرد، تا تقریباً 650 درجه سانتی‌گراد ذوب نمی‌شود. مقاومت پوشش روی در برابر ذوب شدن باعث می‌شود که فولاد داخل سیم به نقطه ذوب خود نرسد. درنتیجه، سیم فولادی گالوانیزه در اکثر آتش‌سوزی‌ها سالم و بدون تغییر می‌ماند.

کاربرد سیم گالوانیزه

سیم گالوانیزه به دلیل دوام بسیار بالا در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به نیاز خود می‌توانید سیم مفتول را باضخامت متفاوت انتخاب کنید. از کاربرد مفتول گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • بالا بردن امنیت خانه

ازآنجاکه سیم مفتول گالوانیزه بسیار محکم است، به‌راحتی می‌توانید از آن برای حفاظ در اطراف خانه یا ملک خود استفاده کنید. برش سیم به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد و به‌عنوان یک بازدارنده مؤثر برای سارقان و حتی حیوانات وحشی قابل‌استفاده است.

 

  • محافظ پنجره

ازآنجاکه پوشش روی باعث می‌شود سیم‌ها در برابر خوردگی مقاوم باشند، می‌توانید در انواع آب‌وهوا از سیم‌ها استفاده کنید. ایمن نگه داشتن خانه با سیم مفتول گالوانیزه بسیار آسان است. این سیم‌ها درعین‌حال که نرم و انعطاف‌پذیر هستند، به‌راحتی نصب می‌شوند.

 

  • حصار اراضی

این نوع سیم‌ها به دلیل درخششی که دارند به‌راحتی قابل‌شناسایی هستند و کشاورزان از آن برای حفاظت از اراضی به‌عنوان حصار استفاده می‌کنند. معمولاً در صنعت مرغداری و کشاورزی از سیم مفتول 3 /0 و 5/0 میلی‌متر برای حصارکشی استفاده می‌شود و ضخامت‌های بالاتر بیشتر برای تولید سیم خاردار و فنس استفاده می‌شود. همچنین در صنعت ساخت‌وساز برای آرماتوربندی از این مفتول به سایز 5/1میلی‌متر استفاده می‎شود. در صنعت الکترونیک نیز در ساخت دسته سیم این مفتول قابل استفاده است. این محصول در ساخت قفس حیوانات، خطوط انتقال قدرت، گل‌فروشی‌ها و ساخت لوستر و آباژور، تابلوهای برق و لوله‌ها نیز کاربرد دارد.

فرآیند گالوانیزه کردن سیم مفتول

گالوانیزه سازی یک امتیاز محسوب می‌شود و سیم را بادوام و مقاوم‌تر می‌کند و احتمال شکسته شدن  آنها را در مقابل فشار به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. گالوانیزه سازی فرایندی است که در آن برای محافظت از فولاد در برابر شرایط محیطی از یک مانع مانند روی استفاده می‌شود. البته کیفیت روی مورد استفاده در این مرحله نیز بسیار مهم است، با استفاده از روی با کیفیت بالا، سیم مفتول برای سال‌های طولانی مقاوم و قابل‌استفاده خواهد بود. علاوه بر این، از پوشش PVC نیز بر روی سیم می‌توان استفاده کرد. این ماده مقاومت سیم‌ها را چندین برابر می‌کند. البته سیم روکش البته قیمت سیم روکش پی وی سی و قیمت مفتول گالوانیزه متفاوت است. پوشش پی وی سی سبز رنگ است و برای حصار باغ مناسب است.

فرایند گالوانیزه کردن سیم مفتول به دو صورت انجام می‌شود:

  • نورد سرد

در روش سرد، پس از تمیز کردن مفتول، روی از طریق الکترولیز بر روی سیم قرار می‌گیرد. با این روش ضخامت روی کم خواهد بود، درنتیجه در محیط‌های مرطوب سیم مفتول مقاومت کمتری خواهد داشت.

  • نورد گرم

در روش گرم، مفتول در معرض حرارت قرار می‌گیرد تا کربن اضافی خود را از دست بدهد و به حد کافی برسد. بعد از کم شدن کربن، مفتول در مایع روی ذوب شده ۸۰۰  تا ۹۰۰ درجه فارنهایت غوطه‌ور می‌شود و لایه روی به‌عنوان ماده ضدزنگ به سطح عناصر فولادی چسبیده می‌شود. پس از عبور مفتول از مایع مذاب، روی با اکسیژن هوا واکنش نشان داده و در برابر زنگ‌زدگی محافظت می‌شود. سپس عمل خنک‌کننده توسط سیستم خنک‌کننده انجام می‌شود و سیم به‌صورت معمولی، پروانه‌ای و افقی جمع می‌شود. پس از مدتی که روی در معرض هوا قرار بگیرد به رنگ خاکستری تیره در می‎آید، به همین دلیل از کرومات سفید یا لاک بر روی آن استفاده می‎کنند تا درخشش بیشتری داشته باشد. اگرچه استفاده از کرومات سفید نسبت به نیکل کروم دوام کمتری دارد، اما با ایجاد یک لایه نازک از خوردگی جلوگیری می‎کند و البته بسیار مقرون‎به‎صرفه است.

ویژگی‌های سیم مفتول گرم:

  • زمانی که مفتول کربن را از دست می‌دهد، نرم‌تر شده و انعطاف‌پذیری بیشتری پیدا می‌کند.
  • این مفتول به دلیل مقاومت بالا، در هر شرایط آب و هوایی کارایی دارد و قابل استفاده است، به‌طور متوسط این مفتول حدود ۷۰ سال دوام خواهد داشت.
  • با اضافه کردن آلومینیوم می‌توانید مقاومت خوردگی این سیم مفتول را بالا برد.
  • وزن سیم گالوانیزه یا ضخامت پوشش روی با در نظر گرفتن متوسط عمر سیم، نوع و محیطی که سیم باید استفاده شود، تعیین می‌شود.
  • این نوع از سیم مفتول دارای سطح صاف و صیقلی است.
  • گالوانیزه گرم علاوه بر سیم مفتول، بر روی ورق‎های پیش‎ساخته نیز قابلیت اجرا دارد.
  • معمولا گالوانیزه گرم نصب راحت‎تری دارد و جابجایی آن نیز چندان دشوار نخواهد بود.
  • سیم مفتول نرم بیشتر برای تهیه سیم خاردار استفاده می‌شود.

سیم مفتول چینی یا ایرانی

از میان کشورهای تولیدکننده سیم مفتول می‌توان به کشور چین اشاره کرد. سیم مفتول‌های ساخت کشور چین از مقاومت کمتری در برابر زنگ زدگی برخوردار هستند، اما نرم بودن و یک دست بودن وزن کلاف‌ها باعث شده است در پروژه‌های مختلفی قابل‌استفاده باشد. معمولاً از نوع مفتول چینی برای اسکوپ کردن سنگ‌های گرافیت بیشتر استفاده می‌شود.

کارخانه‌ تولید مفتول گالوانیزه بسیاری در ایران مشغول به فعالیت هستند که به تولید سیم مفتول به روش گرم و سرد پرداخته‌اند و محصولات متنوعی را با سیم مفتول طراحی و به فروش می‌رسانند. سیم مفتول‌های ایرانی در برابر زنگ‌زدگی و رطوبت کیفیت بالاتری دارند و در مقایسه با محصولات وارداتی مقرون‌به‌صرفه هستند، اما ایرادی که در محصول ایرانی دیده می‌شود این است که وزن هر متر سیم مفتول گالوانیزه و کلاف‌ها با یکدیگر متفاوت است و قطر سیم‌ها یکسان نیست، همچنین انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به محصول چینی دارد.

انواع سیم گالوانیزه بر اساس جنس، ضخامت و کاربرد

  • انواع سیم گالوانیزه بر اساس کاربرد

از تقسیم‌بندی سیم مفتول می‌توان به سیم رابیتس بندی و اسکوپ اشاره کرد. معمولاً سیم‌های اسکوپ با ضخامت ۱.۵ میلی‌متر تولید و بیشتر در سنگ گرانیت استفاده می‌شود و سیم رابیتس بندی همان‌طور که از نامش پیداست، برای بستن رابیتس استفاده می‌شود. سیم رابیتس بندی که با ضخامت ۱.۲ میلی‌متر قابل تهیه است، در دو جنس نرم و سخت و در دو روش گرم و سرد تولید می‌شود.

 

  • انواع سیم گالوانیزه بر اساس جنس

مفتول‌ها ازنظر مقدار کربن نیز به دو نوع کربن بالا، سخت و کربن پایین، نرم تقسیم می‌شوند. اگر سیم دارای کربن بالا باشد در برابر خوردگی مقاومت بالایی خواهد داشت و سیم مفتول نرم به دلیل کم بودن کربن دارای انعطاف بیشتری است.

  • انواع سیم گالوانیزه بر اساس ولتاژ

یک نوع دسته‌بندی دیگر برای انواع سیم مفتول در نظر گرفته شده است که برحسب ولتاژ است. برخی از سیم مفتول‌ها دارای ولتاژ  ۳۰۰ تا ۵۰۰ و برخی دیگر دارای ولتاژ ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت هستند و در نوع کلاس یک هادی و کلاس دو هادی نیمه افشان تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

  • انواع سیم گالوانیزه بر اساس ضخامت

سیم مفتول گالوانیزه به دلیل سهولت در خرید شماره‌گذاری شده است و بر اساس شماره‌گذاری، ضخامت آنها را نیز مشخص شده است. شما می‌توانید این مفتول‌ها را از نوع گالوانیزه گرم ایرانی و نوع گالوانیزه سرد چینی در بسته بندی‌های 25 و 50 کیلوگرمی خریداری کنید.

سیم نمره ۱۰: دارای ضخامت ۳ میلی‌متر است.

سیم نمره ۱۲: دارای ضخامت 5/2 میلی‌متر است.

سیم نمره ۱۴: دارای ضخامت ۲ میلی‌متر است.

سیم نمره ۱۶: دارای ضخامت 5/1میلی‌متر است.

سیم نمره ۱۸: دارای ضخامت 2/1میلی‌‎متر است که این سیم، سیم رابیتس بندی یک از پرمصرف‌ترین سیم‌های مفتول گالوانیزه محسوب می‌شود.

سیم نمره ۲۰: دارای ضخامت 9/0میلی‌متر است که این سیم بعد از سیم رابیتس بندی از پرمصرف‌ترین سیم‌ها است.

سیم نمره ۲۲: دارای ضخامت 07/0میلی‌متر است و به دلیل ضخامت یکنواخت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

سیم نمره ۲۳: دارای ضخامت 06/0میلی‌متر است.

سیم نمره ۲۴ : دارای ضخامت 0/55 تا 0/56 میلی‌متر است.

سیم نمره ۲۵: دارای ضخامت حدود 5/0میلی‌متر است.

سیم نمره ۲۶: دارای ضخامت حدود 48/0 میلی‌متر است.

جدول وزن انواع سیم گالوانیزه بر اساس قطر

با جدول وزن سیم مفتول گالوانیزه بیشتر آشنا شوید.

قطر مفتول میلی‌متر

وزن یک متر طول

گرم

قطر مفتول

میلی‌متر

وزن یک متر طول

گرم

2/1

9/8 6/3

0/80

5/1

9/13

4

7/98

2

7/24

5/4

0/125

2/2

9/29

5

0/154

5/2

6/38

6

0/222

7/2

0/45

8

9/394

3

5/55

10

0/617

عوامل موثر بر قیمت سیم مفتول گالوانیزه

ازآنجاکه سیم مفتول کارایی بسیاری دارد و محصولات مختلفی ازجمله فنس، توری، توری مرغی، توری مش، سیم خاردار، گابیون و رابیتس با آن تهیه می‌شود، قیمت یکسانی ندارد. این محصولات ازنظر وزن متفاوت بوده و دارای قیمت‌های متفاوتی هستند، آنچه در قیمت این محصولات تاثیرگذار است، نوع سیم مفتول به کار رفته است. اگر از سیم مفتول با ضخامت بالا استفاده شود، وزن سازه بالا می‌رود درنتیجه قیمت آن بیشتر خواهد داشت. همچنین قیمت مفتول گالوانیزه به کیفیت روی و آهن آن نیز بستگی دارد. نکته حائز اهمیت این است که معمولاً سیم‌هایی که به روش گرم تولید می‌شوند به دلیل ضخامت بیشتر فلز روی از قیمت بالاتری برخوردار هستند. کارخانه‌های تولیدکننده بسیاری وجود دارد که این محصولات را با توجه به نیاز شما، کاملاً سفارشی تولید می‌کنند. نسبت به سایر محصولات آهن آلات، قیمت سیم مفتول با توجه به مزیت‌هایی که دارد، قیمت چشمگیری ندارد و بسیار مقرون‌به‌صرفه است و می‌توانید در بسیاری از مراکز از این نوع سیم استفاده کنید.

نکات مهم هنگام خرید سیم مفتول گالوانیزه

کارخانه‌های زیادی هستند که سیم مفتول تولید می‌کنند. برای خرید این محصول باید با کارشناسان در این حوزه مشورت کنید تا یک خرید مطمئن انجام دهید. به دلیل تنوع در ضخامت، نوع جنس سخت و نرم باید یک انتخاب دقیق داشته باشید تا متناسب با نیاز خود خرید را انجام دهید. فروش مفتول گالوانیزه به‌صورت کلاف و شاخه‌ای است. هنگام خرید این محصول به جنس آن دقت زیادی داشته باشید، اگر قصد دارید آن را برای توری و فنس استفاده کنید، باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشد. معمولاً یک سیم مفتول با کیفیت ظاهری شفاف، یک دست و بدون برآمدگی دارد. اگر در بازار سیم مفتول‌هایی را با قیمت‌های بسیار پایین مشاهده می‌کنید، به دلیل استفاده از مس است.

 سخن پایانی

سیم مفتول گالوانیزه با توجه به اینکه با انواع شرایط آب و هوایی سازگار است، کاربردهای متفاوتی دارد، از صنعت مرغداری و کشاورزی تا صنعت ساخت و ساز این محصول جایگاه ویژه‌ای دارد. در صنعت بسته‌بندی نیز به دلیل استحکام کششی بالا نیز این محصول می‌تواند بسیار کاربردی باشد. تنوع، یکی دیگر از مزیت‌هایی است که باعث شده است این محصول به اشکال مختلف و با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه در دسترس قرار بگیرد. اگر قصد دارید از سیم مفتول بدون گالوانیزه استفاده کنید، باید طی سال هزینه‌های زیادی را برای تعویض آن نیز پرداخت کنید چراکه در مقابل رطوبت مقاوم نبوده و دچار خوردگی می‌شود. اما با کمی هزینه بیشتر و خرید مفتول گالوانیزه تا سال‌ها می‌توانید از این محصول در اماکن مختلف استفاده کنید، به دلیل این که این محصول با روی پوشانده شده است، دوام و طول عمر بالایی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =