قیمت مفتول آرماتور بندی

قیمت توری قیمت رابیتس قیمت انواع مفتول قیمت لوله گالوانیزه گرم و سرد قیمت پشم شیشه قیمت فنس قیمت پایه فنس قیمت توری مرغی قیمت توری حصاری


آنچه لازم است درباره مفتول آرماتوربندی بدانید

یکی از بخش‌های مهم مرتبط با ساختمان‌سازی، اجرای کار فونداسیون آن است. در اجرای فونداسیون از آمارتوربندی به کمک میلگردهای فولادی استفاده می‌شود. از طریق چیدمان میلگردها به صورت افقی و عمودی شبکه مورد نظر برای آرماتوربندی در فونداسیون ایجاد می‌شود. میلگردهایی که به صورت افقی و عمودی در پی ساختمان قرار داده می‌شوند، باید به وسیله تجهیزی به یکدیگر متصل شوند و ساختار پایداری پیدا کنند. برای این منظور از سیم مفتول آرماتوربندی استفاده می‌شود.

قطرهای مختلف مفتول آرماتوربندی

برای متصل کردن میلگردهای عمودی و افقی به یکدیگر به کمک مفتول‌های آرماتوربندی، از انبرهای مخصوص این کار استفاده می‌شود. به گونه‌ای که مفتول به دور میلگردها پیچیده می‌شود و از هر گونه حرکت و لغزش افقی و عمودی میلگردها جلوگیری می‌کند. مفتول‌های آرماتوربندی در سایزهای بین 1.5 تا 4 میلی‌متر در دسترس هستند. بسته به تشخیص مهندسان عمران پروژه ساختمانی، از سایزهای مختلف این مفتول‌ها استفاده می‌شود اما آنچه در حال حاضر در بیشتر پروژه‌ها مورد استفاده است، مفتول‌های آرماتوربندی 1.5 نرم است.

به طور کلی تولیدکنندگان مفتول آرماتوربندی، این محصول را در چهار قطر مختلف تولید می‌کنند که عبارتند از:

1- مفتول‌های با قطر 1.2 میلی‌متری که نرم هستند و بسته‌بندی آنها در کلاف‌های با وزن 15 کیلوگرم انجام می‌شود. موارد استفاده از این مفتول‌های بیشتر معطوف به گالوانیزه‌کردن است.

2- مفتول‌های با قطر 1.5 که نرم هستند و به عنوان پرمصرف‌ترین مفتول‌های آرماتوربندی شناخته می‌شوند. برای بسته‌بندی این مفتول‌ها از کلاف‌های 30 کیلوگرمی استفاده می‌شود. عمده کاربرد این مفتول‌ها نیز مربوط به آرماتوربندی پی ساختمان است.

3- مفتول‌های با قطر 2.5 میلی‌متر که نرم هستند و در کلاف‌های 30 کیلوگرمی بسته‌بندی می‌شوند. این نوع مفتول‌ها نیز به طور کلی برای قالب‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

4- مفتول‌های 3 میلی‌متری نیز تولید می‌شوند که در بین چهار دسته جزء ضخیم‌ترین قطر مفتول‌ها به شمار می‌رود. این مفتول‌ها در کلاف‌های 50 کیلوگرمی به صورت عمده بسته‌بندی می‌شوند و کاربرد اصلی آنها در صنعت نجاری است.

چرا از مفتول آرماتوربندی استفاده می‌کنیم؟

در فونداسیون ساختمان‌ها، از بتن استفاده می‌شود. اگر قرار باشد بتن را به تنهایی در فونداسیون به کار ببریم، با چالش‌هایی روبه‌رو خواهیم شد. بتن قابلیت تحمل فشار بسیار زیادی دارد اما نقطه ضعف بتن، مقاومت کشسانی پایین آن است. بتن در مقابل تنش‌های کششی ناشی از برش و کشش، مقاومت کمی دارد. برای برطرف کردن این مشکل بتن، در فونداسیون ساختمان‌ها از آرماتوربندی استفاده می‌شود. به کمک تعبیه میلگردهای فولادی در لابه‌لای بتن در فونداسیون ساختمان مقاومت کششی بتن را نیز افزایش می‌دهند. برای تثبیت شبکه‌بندی میلگردهای فولادی در آرماتوربندی از مفتول‌های آرماتوربندی استفاده می‌شود. به این ترتیب استحکام سازه ساختمانی در برابر بلایای طبیعی نظیر زلزله تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند.

مفتول آرماتور بندی یا مفتول سیاه چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

مفتول ها انواع مختلف و کاربرد های متنوعی دارند و این تفاوت ها به دلیل ویژگی های مختلفی است که این مفتول ها در طی فرآیند تولید کسب می کنند. در واقع به دلیل روش تهیه و تولید متفاوتی که مفتول ها دارند، هم ظاهر و هم رنگ آن ها فرق می کند و هم این که، می توان برای مصارف مختلفی از آن ها استفاده نمود.

دو نوع مفتول سفید و سیاه علاوه بر ظاهری متفاوت دارای کاربرد مختلفی هستند. مفتول سیاه که به آن مفتول پخته شده نیز می گویند، به عنوان مثال در فرآیند بتن ریزی کاربرد دارد. مفتول سفید را هم مفتول گالوانیزه گویند، که به دلیل نرم بودن در صنایع مختلفی کاربرد دارد. به عنوان مثال از آن در گل فروشی ها هم استفاده می شود. بنابراین هردو با نام های مختلفی شناخته می شوند.

در این جا ما به بررسی نحوه تولید، ویژگی ها و کاربردهای مفتول سیاه می پردازیم و در مقاله ای دیگر به بررسی سیم مفتول گالوانیزه ، کاربردها و مصارف آن خواهیم پرداخت.

مفتول سیاه

ویژگی های مفتول سیاه یا مفتول آرماتور بندی

در دمای بسیار بالای 900 درجه سانتی گراد، مفتول هایی از نوع سخت و صنعتی حرارت می بینند و تبدیل به مفتول سیاه می شوند. از دیگر شرایط محیطی برای تولید این محصول خلاء و گرما دیدن در کوره های آنیل است. به همین دلیل یکی از نام هایی که برای این نوع از مفتول ها به کار می رود، مفتول پخت شده یا مفتول سیاه آنیل شده نیز می باشد.

  • این نوع از مفتول ها از نظر ظاهر و خواص شیمیایی همان ویژگی های قبلی خود را حفظ می کنند و با حرارت دیدن تغییرات چندانی نمی کند.
  • اما از نظر فیزیکی این نوع از محصولات انعطاف پذیر و نرم می شوند تا بتوانند به راحتی انتظاراتی که از آن ها در کاربرد های مختلف صنعتی می رود را به بهترین شکل برآورده کنند.
  • قطر این نوع از مفتول ها از 5/0 تا 4 میلی متر است. شامل ابعادی با قطرهای 5/0 ، 1 میلی ، 2/1 میلی ، 5/1 میلی ، 2 میلی ، 5/2 میلی ، 3 میلی و 4 میلی متری
  • برای آرماتوربندی و به هم بستن میلگردهای آن از مفتول های سایز 5/1 استفاده می شود. کاربرد این نوع از محصولات از سایر ابعاد به مراتب بیشتر است.
  • اندازه 5/2 نیز برای این که قالب های فلزی را ببندند، کاربرد دارد. و دلیل این که به آن مفتول سیاه قالب بندی هم گفته می شود نیز این مورد است.
  • دو نمره ی 3 و 4 نیز به اندازه سایر موارد استفاده ندارد. این نوع از محصولات بیشتردر صنعت کشاورزی برای این که محصولات را بسته بندی کنند و نیز در نجاری و صنعت چوب کاربرد دارد.
  • این نوع از مفتول ها دارای انواع مختلفی هستند: دو نوع از مفتول ها شامل مفتول آرماتور بندی فابریک و مفتول آرماتوربندی تسمه یا غیر فابریک که این نوع دارای قیمت مناسب تری نسبت به نوع فابریک است.
  • علت این نام گذاری به دلیل نوع مواد اولیه متفاوتی است که در تولید آن ها استفاده می شود. برای ساخت نوع فابریک میله گردهای سایز 5/6 را استفاده می کنند. برای ساخت نوع دیگر از تسمه های فلزی استفاده می کنند.

مفتول آرماتوربندی

گره‌های در مفتول آرماتوربندی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

همان طور که تاکنون اشاره کردیم، از مفتول‌های آرماتوربندی برای تثبیت میلگردها استفاده می‌شود. این مفتول‌ها به دور میلگردها گره زده می‌شوند. در حال حاضر چهار روش برای گرده زدن مفتول‌ها به دیور میلگردها وجود دارد. این چهار روش عبارتند از:

1- گره مفتول ساده یا لغزان: همان طور که از نام این نوع گره مشخص است، گره مفتول ساده، بسیار راحت اجرا می‌شود و کار چندان دشوار و حساسی نیست. این نوع گره‌های در سطوح افقی مانند فونداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس از قرار گرفتن میلگردهای افقی و عمودی در بستر فونداسیون برای شکل‌دهی به انها از گره مفتول ساده یا لغزان استفاده می‌شود.

2- گره مفتول صلیبی:‌ در بالا ذکر کردیم که مفتول‌های آرماتوربندی در قطرهای 1.5 تا 4 میلی‌متر تولید می‌شوند. مفتول آرماتوربندی چهار میلی‌متری به عنوان ضخیم‌ترین مفتول شناخته می‌شود. برای اتصال مفتول‌های با قطر چهار میلی‌متر از گره مفتول صلیبی استفاده می‌شود. البته از این گره‌ها نمی‌توان در مقیاس وسیع استفاده کرد و فقط می‌توان در سطح محدود آنها را به کار برد. این نوع گره‌ها در مقایسه با گره‌های ساده قوی‌تر هستند و باعث ایجاد استحکام بیشتر در میلگردها می‌شوند.

3- گره پشت گردنی: در طراحی و اجرای ستون‌های عمودی نیز از میلگرد‌ها استفاده می‌شوند. برای اتصال میلگردهایی که به صورت عمودی اجرا می‌شوند، از گره‌های پشت گردنی استفاده می‌شود. این نوع گره باعث اتصال محکم میلگردهای عمودی می‌شود.

4- گره مفتول اصطکاکی:‌ برای اجرای دیوارهای بتنی و ایجاد صفحه‌های عمودی به منظور اتصال میلگردها از گره مفتول اصطکاکی استفاده می‌شود. کاررد این نوع گره آن است که جلوی لغزش میلگردها را می‌گیرد.

ویژگی ها و معیارهای یک سیم مفتول خوب

اولین ویژگی میزان نرمی و انعطاف پذیری محصول می باشد که به نوع کوره و میزان توانایی حرارات دهی مناسب آن وابسته خواهد بود.

ویژگی دوم این محصول میزان وزن هر کلاف آن است که وزن های پایین تر مورد توجه و استفاده بیشتر خواهد بود. حلقه سیم های سیاه با نمره 5/2 میلی متر دارای اندازه 30 کیلوگرم به بالا هستند. مفتول های سیاه با اندازه قطر 5/1 دارای وزن 20 تا 25 کیلو گرم خواهند بود. همان طور که در مطلب مربوط به توری حصاری عنوان نمودیم، هر محصول برمبنای ویژگی های خاصی که دارد مورد استفاده قرار یم گیرد. در این جا نیز بر اساس این ویژگی ها می توان برای کاربردهای خاص از این محصول بهره برد.

کاربرد مفتول آرماتور بندی یا Armature

شاید یکی از حساس ترین و سخت ترین مراحل ساخت یک ساختمان پی آن باشد. در این بین اگر پی هر ساختمانی محکم بنا شود، می توان به دوام و استحکام آن اطمینان داشت. معمولا زمانی که از پی ریزی ساختمان و ساخت و ساز سخن به میان می آید، کیفیت آهن آلاتی که برای آن باید استفاده شود یکی از بحث های مهم و اساسی خواهد بود. در این بین مفتول آرماتوربندی یا همان مفتول سیاه هم مصارف بسیاری در بتون ریزی دارد. سال هاست که استفاده از این محصول در فرآیند شناژ کاربرد دارد. از کاربردهای دیگر این محصول می توان به قالب بندی، مجسمه سازی، بسته بندی، ساخت انیمیشن اشاره نمود.

همان طور که بیان شد این نوع از مفتول ها کاربردهای متنوعی دارند که یکی از مهم ترین آن ها در صنعت ساختمان است.

برای این که یک ساختمان محکم داشته باشیم معمولا از میله گرد در کنار مفتول های آرماتور بندی برای نگهداری این میله گرد ها در کنار هم استفاده می شود.

برای این که این نوع از عملیات ها دقیق اتفاق بیفتد از طریق محاسبات ریاضی و مهندسی دقیق محل آن ها را مشخص می کند. این فرآیند هم در ستون ساختمان انجام می گیرد و هم در شناژ.

مفتول ها ابعاد مختلفی دارند که برای نگهداشتن میله گردها در کنار هم از نوع 1.5 میلی متری آن ها استفاده می شود.

انواع گره بندی ها توسط مفتول آرماتور بندی برای میله گرد

 همان طور که بیان شد برای این که بتوان میله گردها را به خوبی در کنار هم قرار داد از مفتول های آرماتور بندی استفاده می شود. فرآیند گره بندی انواع مختلفی دارد که هر یک با دیگری متفاوت است.

گره لغزاننده یا گره ساده یا لغزان

در این روش میله گردهایی که در سقف و ستون ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، به هم به شکل ساده بسته شده و در کنار هم محکم می شوند. این روش هم ساده بوده و هم از سایر روش ها بیشتر جا افتاده و استفاده می شود. این روش سریع نیز انجام می گیرد و اجرای فونداسیون و سقف (شبکه های افقی) را سریع و مطمئن می کند.

گره بندی پشت گردنی

برای بستن و اتصال خاموت ها و میل گرد ها به هم در ستون ها و تیرها این روش استفاده می شود. این روش در گوشه ها کاربرد دارد.

گره آرماتوربندی

تصویر بعدی نیز به شکل ساده و نحوه انجام گره ی گردنی را با دست نمایش می دهد:

maftul ties

گره بندی صلیبی

زمانی که مفتول ها یا میله گردها بسیار قطور و ضخیم هستند، این نوع از روش ها کاربرد دارد. در این حالت چون تعداد اتصال ها در این روش کم است برای این که در نتیجه سازه ای مستحکم داشته باشیم با مفتول میلگردها را به هم گره می زنند.

گره بندی اصطکاکی

برای این که از لغزش و حرکت در شبکه ها و صفحات عمودی مانند دیوارهای بتنی جلوگیری نمود از این روش استفاده می شود. در فرآیند گره بندی در صورتی که دو بار از مفتول آرماتوربندی استفاده شود به هر یک از نام های فوق کلمه ی دوبل نیز افزوده خواهد شد. مانند این که بگوییم دوبل ساده یا دوبل صلیبی.

گره های آرماتوربندی

مفتول آرماتور بندی در مجسمه سازی

یکی دیگر از کاربردهای این محصولات استفاده از آرماتورها به عنوان یک چارچوب است که در آن مجسمه قرار می گیرد. برای این که یک ساختار مناسب و مستحکم داشته باشیم تا مواد تشکیل دهنده و سازنده مجسمه در آن قرار گیرند، از این مفتول ها به عنوان چارچوب کمک گرفته می شود.

برای مجسمه سازی موادی که قرار است با آن کار انجام گیرد مانند رس یا موم روی سیم ها قرار داده می شوند و کار مجسمه سازی آغاز می شود. این نوع از مفتول ها را می توان طوری در مجسمه کار کرد که از دید افرادی که مجسمه را نظاره می کنند مخفی بماند. آرماتوری که برای مجسمه ها مورد استفاده قرار می گیرد، معمولا از سیم هایی از جنس آلومینیوم ساخته می شود که سیاه رنگ و سنگین هستند. اما قابلیت انعطاف، تغییر حالت و خم شدن را دارند.

مفتول آرماتور بندی در ساخت انیمیشن ها

در این صنعت از مفتول استفاده می شود تا بتوان بر پایه ی این مواد چهره یا بدن یک شخصیت را ایجاد نمود.  در این روش نیز مانند کاربرد قبلی می توان از مفتول آرماتور بندی استفاده نمود.

موثرترین عوامل در تعیین قیمت مفتول آرماتوربندی

هر محصولی که در بازار تولید می‌شود، از مجموعه عواملی برای تعیین قیمت، تاثیر می‌پذیرد. هر گونه نوسانانی در عوامل موثر در قیمت عوامل موثر در یک محصول، باعث تغییر قیمت محصول می‌شود. در خصوص مفتول‌های آرماتوربندی نیز این مسئله کاملا صادق است. مهم‌ترین عوامل موثر در قیمت مفتول آرماتوربندی عبارتند از:‌

1- سطح نرمی مفتول: به طور کلی مفتول‌های آرماتوربندی که در حال حاضر در بازار تولید می‌شوند، مفتول‌های نرم و خیلی نرم هستند. هر چقدر میزان نرمی این مفتول بیشتر باشد،‌ شکل‌پذیری آن راحت‌تر است و کار کردن با آن برای بستن میلگردهای آرماتوربندی آسان‌تر خواهد بود.

2- نوع سیم مفتول: یکی دیگر از عوامل موثر در تعیین قیمت مفتول‌های آرماتوربندی، مدل تولید آنها است. معمولا مفتول‌های آرماتوربندی در دو نوع فابریک و تسمه‌ای تولید می‌شوند که هر کدام دارای قیمت خاص خود هستند. مدل‌های فابریک به دلیل آنکه دارای کیفیت، مقاومت و نرمی بیشتری نسبت به مفتول‌های تسمه‌ای هستند،‌ از قیمت بیشتری نیز برخوردارند. مفتول‌های فابریک به نوعی کلاف میلگرد خامی به شمار می‌روند که در قطرهای پایین تولید می‌شوند و توسط دستگاه‌های مخصوص عملیات‌های مکانیکی نظیر کشش و حرارت روی آنها اجرا می‌شود.

3- نوع وایرود: وایرود به میلگرد کلاف گفته می‌شود. وایرودها به صورت کلاف‌های به هم پچیده تولید می‌شوند و عمدتا به دو روش تقسیم‌بندی می‌شوند. در روش اول به دو نوع ساده و آجدار و در روش دوم به دو نوع شاخه‌ای و کلاف تقسیم می‌شوند. وایرودها تاثیر مستقیمی در قیمت تمام‌شده مفتول‌های آرماتوربندی دارند. نوع وایرود و همچنین کشور و برند سازنده وایرود در قیمت تمام‌شده مفتول‌ها موثر هستند.

در بین سه عامل فوق نیز، عامل سوم به عنوان موثرترین عامل در تعیین قیمت سیم مفتول‌های آرماتوربندی است. کوچکترین نوسان قیمتی در کلاف میلگرد باعث ایجاد تغییر قیمت در مفتول‌های آرماتوربندی می‌شود.

آرماتور بند اتوماتیک و نحوه کار کردن با آن چگونه است

همان طور که در این مقاله عنوان شد یکی از کارهایی که مفتول ها در آن کاربرد دارند، صنعت ساختمان است. اما این کار معمولا برای افرادی که به آن ها آرماتوربند گفته می شود، ساده نخواهد بود. بنابراین این افراد باید برای کاهش زمان و افزایش دقت کار خود از آرماتوربند اتوماتیک استفاده می کنند. این تجهیزات به راحتی و با سرعت گره های مورد نظر را انجام می دهند. شما می توانید برای سفارش، خرید و آگاهی از لیست قیمت مفتول آرماتور بندی یا قیمت مفتول سیاه با ایران توری تماس حاصل نمایید. همکاران این مجموعه به روزترین و مناسب ترین قیمت ها با بهترین کیفیت را به شما عرضه خواهند نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 9 =